Simone de Beauvoir deia que «no es neix dona, sinó que s’aprèn a ser-ho». El mateix podem dir dels nens: «no neixen homes, sinó que aprenen a ser-ho». Ara bé, quins són els processos que ens van emmotllant i ens van convertint en dones i homes? Com aprenem a ser nens o nenes sense que en siguem conscients? De quina manera, a través de la cultura i l’educació, es produeix aquest aprenentatge? Al llarg d’aquest recorregut guiat pel Museu del Joguet de Catalunya, i posant-nos les ulleres de gènere, prendrem consciència de com s’ha produït la transmissió dels gèneres femení i masculí des de la història del joc i els joguets. Per mitjà dels joguets, podrem observar quins són els espais que s’han assignat històricament a nens i nenes i quines professions se’ls han associat tradicionalment; després, ho compararem amb l’actualitat. En definitiva, analitzarem com la transmissió de missatges diferenciats acaba tenint una enorme incidència en la construcció i consolidació de la personalitat i la identitat dels infants.
Objectius:
- Adquirir recursos per detectar els missatges dirigits a nens i nenes a través del joc i dels joguets.
- Prendre consciència de la construcció i consolidació de les desigualtats produïdes per mitjà del joc i dels joguets.
- Interpel·lar-nos sobre la manera d’interioritzar el rol sexual delimitat, en relació amb les funcions i els valors inherents al sexe de l’infant.
- Qüestionar el paper del sexisme en els joguets i com perjudica els nens i les nenes.
- Posar en relleu com els jocs poden limitar les opcions, capacitats i possibilitats de les persones i induir-les a determinats comportaments en funció del sexe i no de la personalitat.
Activitat:
Aquesta visita guiada s’estructura en tres parts. En primer lloc, i prèviament a la visita, facilitarem al professorat un conjunt de recursos educatius amb perspectiva de gènere per tal que pugui treballar amb l’alumnat alguns conceptes relacionats amb la igualtat de gènere aplicats al joc i al joguet. A continuació es farà una visita guiada al Museu dirigida per una professional especialitzada en gènere. Finalment, s’obsequiarà els infants i professorat amb un segon bloc de material educatiu per tal que l’alumnat consolidi coneixements i pugui reflexionar a l’entorn dels aspectes comentats al llarg de la visita.
Aquesta activitat treballa les competències específiques dels àmbits d’educació en valors cívics i ètics i coneixement del medi natural, social i cultural
ODS relacionats
Subvenció programa
Un taller de
Nivell educatiu:
De segon a sisè de primària. Els continguts s’adaptaran a cada nivell educatiu. Ràtio: Grup classe |
|
1 h i 30 min, aproximadament. | |
Fins a 17 alumnes al grup: 93,77 €
Més de 17 alumnes al grup: 3,75 €/alumne. **SUBVENCIÓ PROGRAMA INDIKA** 1,25 €/alumne En tots els casos, cal afegir l’entrada del Museu a part. |
|
Més informació i reserves a info@mjc.cat o trucant al 972 504 585. | |
Descarregueu-vos els materials didàctics |